Övningarna i
ställningskrig och publiceringen av instruktionsförslaget för strid om befästa
ställningar som ägde rum under sommaren 1917 hade sin början i utvecklingen som
startades under hösten 1916. I slutet av november, alltså två månader efter
skrivelsen om genomförandet av övningar och utarbetningen av
instruktionsförslaget, gjorde generalstabschefen Bildt sedan i en hemlig
skrivelse till Konungen även en framställan om att ordna en teknisk kurs för
en till två officerare vid varje truppförband för att dessa skulle kunna handha
den särskilda materiel (handgranater, granatkastare, infanterisköldar m.m.)
för ställningskriget som skyndsamt borde anskaffas. Därutöver föreslogs kursen
även avse utbildning i befästningsarbeten samt praktisk tillämpning av
samverkan mellan artilleri och infanteri. Med hänsyn till behovet av utbildning
borde kursen anordnas så snart som erforderlig materiel fanns tillgänglig. [1]
Under hösten
1917 anordnades den tekniska kurs i ställningskrig som generalstabschefen
föreslagit i november året innan. I kursen deltog dels en till två officerare från
varje truppförband vid de stridande truppslagen, dels tre underofficerare och
underbefäl från varje truppförband vid infanteriet och ingenjörtrupperna. Till
ledare för kursen utsågs chefen för krigshögskolan, överstelöjtnanten i
generalstaben G. Lilliehöök.[2]
Kallelse till utbildningskursen i ställningskrig.
För den två veckor
långa kursen utfördes en fullt utbyggd befästningsanläggning med skyddsrum,
hinder m.m. vid Kaknäs i Stockholm. För officerarna, som vid kursens början
skulle vara väl förtrogna med förslaget till instruktion för strid om befästa
ställningar, omfattande första veckan föreläsningar samt tillämpade övningar i
befästningsarbeten och stormpatrull samt anfall och försvar vid kompani och
lägre förband. Andra veckan bestod av ett applikatoriskt exempel i
arméfördelning som samtidigt utgjorde ramen för de stridsövningar med trupp
och skarp ammunition som ägde rum i de befästningar som fanns på Järvafältet.
Vid dessa övningar skedde även ledning av skarp artillerield från flygplan.[3]
I den utförliga
rapport som sammanställdes efter kursen finns även underlag till föreläsningarna
under kursen och det applikatoriska exemplet vilket ger en mycket god bild av den
samlade kunskapsnivån rörande strid om befästa ställningar. Enligt
föreläsningen som mer allmänt behandlade ställningskriget var det ett antal
samverkande faktorer, främst vapenteknikens utveckling och stormaktsarméernas
numerär, som lett fram till ställningskriget. Samtidigt varnade man för att
dra slutsatsen att det rörliga kriget hade förlorat sin betydelse, utan
framhöll i stället att kriget påvisat att genombrott kunde ske och att det förekommit
flera exempel på rörlig krigföring. Det fanns vidare anledning att överväga om
samma betingelser skulle uppstå i ett kommande krig. För svenskt vidkommande bedömdes
dessutom ett långvarigt ställningskrig med hänsyn till det militärgeografiska
och politiska läget osannolikt. I regel krävdes rörliga operationer för att
uppnå ett avgörande.[4]
De övriga föreläsningarna
behandlade mycket detaljerat befästningarnas utformning, stormpatrullers
användning vid stormning, artillerieldens utnyttjande vid försvar och anfall
samt beräkningar av artillerieldens verkan. Under föreläsningen om
stormpatruller framkom även de senaste erfarenheterna från centralmakterna,
bland annat att infanteriet borde anfalla i glesa vågor bakom stormpatrullerna
för att minska förlusterna och underlätta upprullningen av den fientliga
ställningen. Beträffande artilleriet gjordes olika beräkningar av den tid som
behövdes för att göra en ställning stormmogen. Exempelvis erfordrades för en
anfallsfront på 800 m 3 200 granater, vilket för en tid av maximalt fyra
timmar krävde minst 16 pjäser.[5]
Utbildningsschema under kursen. Notera att kursen lade vikt på "stormutbildningen".
Föreläsningarna
och kursen visar således att kunskapen i generalstaben låg på en mycket hög
nivå och i det närmaste i nivå med den som fanns i centralmakterna. Däremot är
det mer tveksamt om hur stor förmågan i strid om befästa ställningar var bland
officerarna och övrigt befäl vid de olika truppförbanden. Lilliehöök framhöll
själv i rapporten att kursen på grund av den begränsade tiden inte medgivit
någon grundligare utbildning, utan att den främst varit en orientering av de
erfarenheter som fanns vid de krigförande fram till sommaren 1917. För
trupperna skulle det således krävas särskild utbildning och övningar.
I nästa inlägg kommer jag att skriva om infanteriets utbildning under perioden 1917-1918 utifrån erfarenheterna från världskriget.
Referenser
[1] KrA,
generalstaben, chefsexpeditionen, f.d. hemliga, serie B I. Skrivelse från chefen
för generalstaben till Konungen daterad 23 nov 1916.
[2]
Lantförsvarets
kommandoexpedition, f.d. hemliga arkiv, serie E I, vol 40. Underdånig rapport
över kursen i ställningskrig, daterad 1 dec 1917. Lilliehöök hade bl.a. under våren
1917 varit i Österrike-Ungern för att studera stormtrupper. I kursen deltog
totalt 80 kompaniofficerare och 93 underofficerare och underbefäl. Därutöver
tillkom 16 regementsofficerare och 10 särskilt beordrade officerare.
[3] Ibid.
[4] Ibid.
[5] Ibid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar