Steget efter övningarna
i ställningskrig under sommaren 1917 blev att utifrån de senaste krigserfarenheterna av vilka en hel del berövades i Sverige åstadkomma förändringar inom truppslagens utbildning. Rörande infanteriet framförde Tingsten i en skrivelse den 17
oktober till Lantförsvarsdepartementet och generalstaben sin bedömning
avseende infanteriets utbildningsbehov. Det var enligt honom både svårt att
dra en skarp gräns mellan striden i det rörliga kriget och strid om befästa ställningar
och mellan ställningsstriden, som icke
erhållit ställningskrigets karaktär, och sådana som utföras under ställningskrigets
förhållanden. Enligt Tingsten var utbildningen för det rörliga kriget det
centrala, men det var dock samtidigt nödvändigt för en armé att så långt förhållanden medgiva utbilda
sig för ställningskriget och tillämpa dess särskilda
förfaringssätt. Ställningskriget hade medfört användningen av
särskilda stridsmedel vilka i sin tur fordrade en särskild organisation för infanteriets
utbildning var en av Tingstens slutsatser.[1]
Tingsten ansåg
dock att krigserfarenheterna inte var tillräckligt analyserade så att en mer
fullständig bedömning kunde göras och
konstaterade att frågan om infanteriets utbildning för ställningskriget var
svårlöst. Infanteriet hade inte fått tillräckligt med utbildning rörande
ställningskrig och större resurser skulle krävas samtidigt som det var osäkert
i vilken utsträckning krigserfarenheterna gjorde det nödvändigt att förändra
infanteriets utbildning och framtida freds- och krigsorganisation. Tingsten
påtalade dessutom att användningen av granatkastare, eldsprutor och
skyttevärnskanoner inte endast kunde betjänas av personalen tillhörande
artilleriet och ingenjörtrupperna vilket medförde ett behov att utbilda
infanterister för att använda dessa vapen. För detta ändamål krävdes även
utbildningsförsök och fram tills det var klart var det viktigt att trupperna
fick ökade kunskaper och färdigheter i strid om befästa ställningar.[2]
De tekniska kompanierna skulle utbilda sig i användningen av så kallade särskilda hjälpstridsvapen där eldsprutan ingick.
Den 29 november
1917 utfärdades en generalorder angående försöken under utbildningsåret
1917-1918. Dessa skulle avse att utröna
lämpligheten av att omlägga infanteriets utbildning, i syfte att densamma såväl
i allmänhet som särskilt med hänsyn till striden om befästa ställningar må i
större grad än hittills vara tillgodosedd.[3] För
infanteriets utbildning inom kompani för ställningskriget och i
handgranatsstrid utfärdades dessutom i oktober särskilda bestämmelser för
utbildningsåret 1917-1918.[4] En
månad senare fastställdes vidare ett omarbetat och utvidgat Förslag till instruktion för användning av
handgranater. Enligt instruktionen skulle det vid varje kompani finnas särskilt
organiserade handgranatspatruller under befäl av ett underbefäl samt de
skickligaste och djärvaste soldaterna för att lösa särskilda stridsuppgifter. Vid
utbildningen av patrullerna skulle dessa övas i överraskande och snabb
framryckning samt inbrytning och upprullande av ställningen. Övningar i handgranatsstrid
skulle vidare utföras i samverkan mellan stormpatruller och efterföljande
skyttelinjer understödda av kulsprutor och granatkastare.[5]
Ur Tingstens skrivelse angående omläggningen av infanteriets utbildning.
I februari 1918
remitterade Lantförsvarsdepartamentet ett förslag om årliga övningar i ställningskrig
och anskaffning av terräng till sådana övningar till infanteriinspektören. I
sitt utlåtande framhåller Tingsten att såväl instruktionsförslaget för strid
om befästa ställningar som instruktionsförslaget för handgranater liksom
anvisningarna för infanteriets utbildning inom kompaniet för ställningskriget
var tillräckliga för utbildningen. Enligt Tingsten var den rörliga krigföringen
huvudsaken och varje ställningskrig började med strid om befästa ställningar
samtidigt som det skulle dröja månader innan det skulle bli ställningskrig i egentlig bemärkelse. Det var därför
nödvändigt att fästa minst lika stor vikt vid denna typ av övningar som
övningar i ställningskrig. Tingsten var därför tveksam till om det regementsvis
skulle anordnas årligen återkommande övningar i ställningskrig förutom i vissa
undantagsfall.[6]
Referenser
[1] KrA,
Infanteriinspektionen, serie B I, 1917. Ang infanteriets utbildning för strid
om befästa ställningar daterad 17 okt 1917. I januari 1918 publicerade
dessutom Tingsten ett sammandrag av sin bedömning i en artikel i Krigsvetenskapsakademiens Tidskrift.
[2] Ibid.
[3]
Lantförsvarets kommandoexpedition, serie B I, vol. 78, generalorder 29 november
1917 nr 1593.
[4] Ibid,
generalorder 12 oktober 1917 nr 1384: Beträffande utbildningen i
handgranatsstrid vid infanteriet under utbildningsåret 1917-1918 och 13
oktober 1917 nr 1393: Beträffande Infanteriets utbildning inom kompani för
ställningskriget under utbildningsåret 1917-1918.
[5] Förslag till instruktion för användning av
handgranater, fastställd enligt generalorder 23 nov 1917 nr 1557,
(Stockholm: Lantförsvarets kommandoexpedition, 1917), s. 17 och 22.
[6] KrA,
Infanteriinspektionen, serie B. Skrivelse till Konungen den 27 februari
1918.
[7] KrA,
infanteriinspektionen, serie B, Angående omläggningen av infanteriets
utbildning daterad 30 okt 1918.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar