Detta inlägg är
den sista i serien som jag kommer ta upp rörande erfarenheterna från första
världskriget och utvecklingen i svenska armén. Denna gång tar jag upp förekomsten av den så
kallade stormtruppstaktiken inom armén. Under arbetet med min C-uppsats handskades jag med bland annat med frågan: ”Förekom/tillämpades stormtruppstaktiken inom armén under perioden
1916-1918 samt i vilken utsträckning?”. Inspiration fick jag ifrån en text om stormtrupper
skriven av historieprofessorn Lars Ericsson Wolke i boken Krigets idéer. Svaret på den tidigare nämnda frågan kan jag idag
beskriva som ”Ja men mer eller mindre på försöksnivå”.
I förra inlägget
skrev jag om infanteriets utbildning under 1918 där två generella förslag från Tingsten rörande omläggningen av infanteriets utbildningsorganisation skulle prövas. Det första förslaget var att infanterister
skulle fortsätta att utbildas inom ramen för ett infanteriregemente med tolv
skyttekompanier och ett kulsprutekompani samtidigt som särskilda kompanier för
respektive särskilda utbildningar skulle tillkomma. Det andra scenariot var om
att antalet skyttekompanier per regemente skulle minska med antigen två eller
tre kompanier per bataljon och ersättas av kompanier för särskild utbildning. Den
särskilda utbildningen skulle omfatta utbildning av volontärer, underbefäl,signalister,fältbelysningspersonal,hjälpstridsvapenpersonal,fältarbetspersonal, sjukvårdare, kommissarier, militära arbetare och andra
yrkesmän samt stormtrupper. Förslagen gick parallellt med tanken att
utbildningen för ställningskriget skulle uppnås samtidigt som utbildningen för
det rörliga kriget inte nedprioriterades. För att de föreslagna alternativen
för omläggning av infanteriets utbildning skulle prövas utfördes försök under 1918
vid infanteriregementen I 14, I 15 och I 17.
Angående valet av I 14, I 15 samt I 17 för utbildningsförsök rörande omläggningen av infanteriets utbildningsorganisation. En utveckling som återspeglade erfarenheterna från ställningskriget.
”Grenadiärkompaniet”
Samtliga tre
regementen skulle erhålla 2 cm granatkastare och I 17 erhöll dessutom för
stormtruppernas utbildning en eldspruta samt 150 stycken handgranater. Det kompaniet
som skulle ansvara för utbildningen av stormtrupper/särskild
utbildning för strid av befästa ställningar döptes till Grenadiärkompaniet. Inom armén blev
begreppet stormpatrull under
världskriget den formella benämningen på den grupp soldater som enligt den
tyska anfallstaktiken skulle framrycka först med uppgiften
att bryta in sig i motståndarens försvar och skapar luckor för efterkommande trupper. Utbildningen som
ägde rum vid I 17 (Bohus Läns regemente) blev därmed utöver den tidigare nämnda
kursen i ställningskrig för officerare en del av det praktiska arbetet med
stormtruppstaktiken inom armén under världskriget.
"Granatenwerfer" var en tysk granatkastare som togs i bruk under 1916. Under utbildningsförsöken användes den vid de tre nämnda regementena. Det krävdes två soldater att använda den och vapensystemet användes många gånger vid anfallsföretag och ingick i stormtruppernas utrustning.
Ett vapensystem som kom att förknippas med stormtruppstaktiken var eldsprutan. Vid början av kriget var eldsprutor ett vapensystem som disponerades av ingenjörstrupperna och som främst skulle användas i samband med anfall mot befästningar och fästningar. Under första världskriget började tyska armén att använda sig av eldspruta vid anfallsföretag mot motståndarens skyttegravar och vapnet visade sig väldigt framgångsrikt för ställningskriget. Här på bilden ses den så kallade försöksmodellen 1918 som användes i svenska armén. Ett stort tack till en av världens eldspruteexperter författaren Thomas Wictor.
Efterspelet
Drygt nio
månader efter att försöksutbildningen hade beordrats och dragits igång
rapporterade Tingsten den 30 oktober 1918 om att specialiseringen av
infanteriets utbildning icke behövde drivas längre än nödvändigt. Det
utbildningsförslaget som skulle rekommenderas vidare var att utbildningen inom
ramen för ett infanteriregemente fortsättningsvis skulle vara fördelad på nio
skyttekompanier, ett kulsprutekompani samt tre specialistkompanier. Vid skyttekompanierna
skulle vanlig soldatutbildning bedrivas
dock med utbildning i handgranatsstrid med stormpatruller.Gällande specialkompanierna skulle inom dessa inom respektive kompani utbildas
signalister och belysningsmän, fältarbeten och hjälpstridsvapen (tekniskt
kompani), samt militärarbetare.Det är värt att
därmed nämna att Tingstens åsikt var likadan med beslutet i den tyska armén som under 1918 om att samtliga infanterister skulle erhålla
stormtruppsutbildning:
Såsom redan är antytt, synes det icke nödvändigt
att, såsom fallet varit vid I 17 under försöksutbildningen, bilda ett särskilt
kompani för utbildning i handgranatkastning och stormpatrullutbildning, utan
torde, då sådan utbildning i allt fall ska äga rum vid de vanliga
infanterikompanierna, det erforderliga antalet stormpatruller och stormpatrullbefälhavare,
de senare antal beräknat till 27 i medeltal 3 vid varje vanligt kompani, kunna
utbildas vid nyssnämnda kompanier.[2]
Att Tingstens
formulerade sig på det sättet kan bero på att hans åsikter sannolikt grundade
sig på en utbildningsrapport från I 17
som 17 september 1918 sändes iväg till infanteriinspektionen. I rapporten nämns
erfarenheterna från utbildningen av stormtrupper där det framgick att:
Med hänsyn till dels det goda inflytande på utbildningen
i stort, som specialutbildningen tycks hava, dels den jämförelsevis korta tid
den kräver, synes mig denna utbildning med fördel kunna bedrivas inom de
vanliga infanterikompanierna och således detta s.k. grenadiärkompani kunna
indragas.
Slutsatser från utbildningsrapporter rörande kompaniet för utbildning av stormtrupper.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar