About me

Mitt foto
Stockholm, Sweden
My academic blog with history, primarily military history as the main theme. Please leave a comment that can be relevant and useful for the topic which you find interesting. I am writing in several languages, including English, depending on the theme and the languages of the sources. At the moment I am working as guide at Batteriet Arholma military museum in Stockholm. For further information please contact me on lauvlad89@gmail.com

onsdag 19 augusti 2015

Del 1. "Döden luktar runt om oss" 92.04.06

Pale, måndag, 6.4.1992.

Dagen när Sarajevo för 47 år sedan befriades från fascismen. Idag är det en stad som vill befria sig igen. Där är min dotter och son. Sonen har jag för en månad sedan skickat iväg till Sarajevo så att han skulle skippa mobiliseringen i Pale.


 Frun ringer till polisen och frågar om hur hon ska ta sig till jobbet imorgon. Den jourhavande svarar henne kort: ”Det går inte, tunnel på Lapišnica är minerad”. Jag frågar mig själv om det ens är möjligt och vad det egentligen betyder? Hur kan de bara ”skära av oss” från staden på det sättet? I huvudet upplever jag en stark mardröm som består av tusen frågor som jag inte har ett rationellt svar på. Illamående och bara illamående känner jag mot detta folk.

På TV Sarajevo tittar jag på hur vid barrikaden vid bron Vrbanja en ung tjej från Dubrovnik (Kroatien) dödas. En ung tjej som kom till Sarajevo för att studera. Herregud, hur kan det här ens vara möjligt?


På kvällen ser Pale ut som en kyrkogård där liken inte har begravts än. I Sarajevo räknas de dödade och skadade istället för att fira dagen när friheten kom. Frun stannar uppe hela natten framför TV-skärmen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar