About me

Mitt foto
Stockholm, Sweden
My academic blog with history, primarily military history as the main theme. Please leave a comment that can be relevant and useful for the topic which you find interesting. I am writing in several languages, including English, depending on the theme and the languages of the sources. At the moment I am working as guide at Batteriet Arholma military museum in Stockholm. For further information please contact me on lauvlad89@gmail.com

fredag 14 augusti 2015

Del 1. "Döden luktar runt om oss". 92.04.05

Pale, söndag 5.4.1992.

Barrikader i Sarajevo igen! Som en fågel i buren är jag är fast i Pale. Minns en skrämmande fras från Kafka – ”Buren har börjat att leta efter fågeln”.

Chocken är skrämmande. Huvudgatan är tom. Det finns ingen där. Min fru gör en solidaritetsförklaring med Sarajevoborna genom att, som en Don Kihot, sätta kopplen på vår hund Zjuzjo och gå med grannen Mina på en promenad för att kunna visa att hon är ”en fri människa”. Människor har dragit in sig i sina hus och tittar på TV (Öppen kanal) samt lyssnar på Radio Sarajevo som sänder direkt om allt som händer i staden.


Dottern, som igår stack på någon rock-konsert i staden, hörde av sig via telefon från en väninna och sa att hon ska komma tillbaka hem så fort barrikaderna försvinner. Jag går ut på gatan och på långt håll ser jag beväpnade personer som hänger i närheten av polisstationen. Jag tröstar mig själv med att morgonen nästa dag kommer att betyda fred och att allt är en ful, skrämmande dröm. Med det hoppet lägger jag mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar