Den som läser om första
världskriget stöter förr eller senare med begreppen stormtrupper och stormtruppstaktik alternativt stosstrupp (tyska=stöttrupp)
samt stosstrupptaktik. Eller så stöter
läsaren på en bild med en tysk soldat som runt om halsen bär på en tygpåse
fylld med handgranater. För mer utförligare läsning om stormtrupper så
rekommenderar jag böckerna av historieförfattarna Martin Samuels (Command or Control? Command, Training and Tactics in the British and German
Armies 1888-1918) och Stephen
Bull (German Assault Troops of the First World War:
Stosstrupptaktik. The First Stormtroopers). Därutöver rekommenderar jag
även boken Krigets idéer:
Svenska tankar om krigföring 1320-1920 av historieprofessorn Lars
Ericson Wolke som i en fallstudie om manöverkrigföring har bland annat tagit
upp utvecklingen av stormtruppstaktiken och dess spridning till Sverige.
Bild på en stormpluton. Notera soldaternas tygpåsar samt Mauser 98 karbiner.
Kort om stormtrupperna och
den tyska infiltrationstaktiken
Under första
världskriget mäktades krigförande arméer med att göra
krigföringen rörligare. Ställningskriget med skyttegravarna som främsta
kännetecken krävde enorma resurser, både mänskliga och materiella, än vad
Europas arméer hade planerat för innan kriget. Behovet att effektivera anfallsstriden
och lättare bryta igenom motståndarens försvar resulterade i en
utveckling som i tyska armén från början kallades stosstrupptaktik och som
senare blev känt som stormtrupptaktik.
I mars 1915 påbörjades försök med en särskild
stormbataljon för att utveckla taktiken vid anfall mot en befäst ställning.
Försöken fortsatte senare under hösten och ledde till att infanteriet skulle
utrustas med egna understödsvapen för att kunna bekämpa punktmål som hindrade
det fortsatta anfallet. Dessutom övergavs den sammanhängande skyttelinjen, som
både var svår att leda och försvårade understödet, till förmån för glesare
framryckning med mindre grupper. Drygt ett år senare utfärdades de första
anvisningarna för stormbataljonens användning (Anweisung
für die Verwendung eines Sturmbatallions). Enligt dessa anvisningar
skulle anfall ske i kolonn mot de svagaste punkterna i försvaret och efter att
brutit in i fiendens ställning skulle dessa rullas upp genom fortsatt anfall.
Därefter skulle resterande infanteriet framrycka för att rensa och försvara
tagen terräng. Den tyska taktiska konceptet inom ramen för
ställningskrig kan beskrivas i fyra punkter:
1. Artillerieldgivning
med kort men intensiv stormeld mot motståndarens fältbefästningar.
2. Första
anfallsvågen bestående av stormtrupper framrycker med uppgiften att skapa
inbrytningsluckor inom motståndarens försvar.
3. Därefter
skickas en andra och eventuell en tredje anfallsvåg bestående av vanligt
infanteri som "städar upp" resten av motståndarens försvar.
4. Efter
att önskat genombrott har åstadkommits påbörjas anpassning för försvarsstrid
med en ny försvarslinje eller zon.
Det var på östfronten där stormtruppstaktiken hade
färdigutvecklats och tillämpats i större skala för första gången. Taktiken
byggde på att infiltrera motståndarens försvar genom att med lättrörliga
självförsörjande förband anfalla försvarets svaga punkter och där luckor hade
uppstått efter stormelden. Ett känt namn gällande taktiken är generalen Oskar
von Hutier som var bland de främsta utvecklarna av taktiken och som med
framgång använde sig av stormtrupperna vid anfallet mot Riga i september 1917.
Som manskap hade stormtruppssoldater
högre urvalskrav och utbildningsnivå samt var beväpnade med karbin, större
mängd handgranater, eldkastare, lätta kulsprutor, lätta fältkanoner, minkastare
med mera som skiljde sig från vanliga infanteriet. Den ursprungliga tanken med
framtagningen av stormtrupperna var att dessa skulle användas som
utbildningstrupp med syfte att taktiken skulle bli generell för hela tyska
infanteriet. Att bedriva den utvecklingen blev dock omöjlig på grund av tid-
respektive resursbrist. Vid slutet av 1916 hade dock varje armé sin
stormavdelning i en viss mängd och i början av 1917 skulle enligt
utbildningsföreskrifterna för infanteriet varje infanterikompani ta ut personal
till stormtrupp som bildade en fjärde (storm)pluton. Denna utveckling fortsatte
och enligt föreskrifterna från januari 1918 skulle alla soldater utbildas i
stormtruppstaktik och handhavande av understödsvapen varvid de särskilda
plutonerna kunde avvecklas.
Enligt anvisningarna för anfall i ställningskriget (Der Angriff im Stellungskrieg) som utfärdades i januari 1918 och som
komma att gälla fram till krigsslutet, låg bland annat följande principer till
grund för anfallet: hög utbildningsståndpunkt, god ledning, kraftsamling,
upprätthållandet av tempot och rörelsen samt överraskning.
En förevisning om anfall med
stormsoldater. På bilden ses tydligt hur soldaterna bär på tygpåsar ifyllda med
handgranater, en av stormsoldatens främsta kännetecken. Vidare är soldaterna
utrustade med tyska stålhjälmar men soldaterna i sig tillhör osmanska armén.
Bilden är från 1918 och kom till generalstaben i samband med besök av svenska
studieresande officerare till osmanska armén.
Spridningsvägen till svenska armén
Den tyska taktiken implementerades
samtidigt av den österrikisk-ungerska armén och senare även av arméerna i
Bulgarien och Osmanska riket. I Sverige kunde generalstaben under perioden
1917-1918 få kännedom om taktiken främst via militärattachéerna i Berlin och
Wien samt via studieresande officerare på både väst och östfronten.
I början av januari 1917 inkom en rapport
till generalstaben från militärattachén i Berlin majoren Nils Adlercreutz angående
utbildning av så kallade stormtrupper. Rapporten byggde på ett samtal
mellan Adlercreutzs assistent löjtnant Qvennerstedt och en tysk officer som
hade varit kommenderad till stormtruppsutbildningen. I rapporten framgick
informationen om utbildningen vid stormskolorna, soldaternas
utrustning och tekniska hjälpmedel samt själva stormningsförfarandet. I
Qvennerstedts PM i rapporten står det bland annat om att:
Så finnas t.ex. kurser för minkastare,
granatkastare, kulsprutor m.m och vartill komma skolor för utbildning i
stormning, d.v.s. infanteriets närstrid och handgemäng. Utbildningen omfattar
handgranatskastning, eldsprutning, gasmasksanvändning m.m.
Samt att:
Av ett kompani som framgår till stormning,
äro en till två grupper -8-16 man- avdelade till stormtrupp, för att med
handgranater, eldsprutning förbereda den slutliga stormningen som utföres av de
efterföljande skyttelinjerna.
Omkring tre månader senare skickade
Adlercreutz även ett omfattande sammandrag av de nya utbildningsanvisningarna
för infanteriet (Ausbildungsvorschrift für die Fusstruppen im Kriege) som
utöver allmänna föreskrifter för anfall och försvar även innehöll särskilda
föreskrifter för ställningskriget. I anvisningarna fanns även bestämmelser för
verksamheten inom en stormbataljon. Vidare i en rapport om de tyska
erfarenheterna från västfronten i juli 1917 beskrev Adlercreutz bland annat
organisation och uppgifter för de särskilda stormbataljonerna som hade
tillkommit vid respektive armé:
Under ställningskriget
har det vanligen visat sig nödvändigt att förfoga öfver en särskildt utvald
trupp, som väl utbildad för stormning af särskilda delar af den fientliga
ställningen, kan utföra enskilda företag, som ledningen önskar.
Förutom rapporter om
stormtrupper kunde generalstaben även ta del av en formell instruktion som
sändes in via militärattachén i Wien ryttmästaren Adolf af Ström. I början på
maj 1917 sände han till generalstaben en kopia av en hemlig instruktion Anleitung
für die Ausbildung der Sturmtruppen som hade blivit utgiven i december
1916. Instruktionen tog upp bland annat infanterianfall mot befästa ställningar
och utbildning av stormpatruller med handgranater och dylikt.
I mars 1915 påbörjades försök med en särskild
stormbataljon för att utveckla taktiken vid anfall mot en befäst ställning.
Försöken fortsatte senare under hösten och ledde till att infanteriet skulle
utrustas med egna understödsvapen för att kunna bekämpa punktmål som hindrade
det fortsatta anfallet. Dessutom övergavs den sammanhängande skyttelinjen, som
både var svår att leda och försvårade understödet, till förmån för glesare
framryckning med mindre grupper. Drygt ett år senare utfärdades de första
anvisningarna för stormbataljonens användning (Anweisung
für die Verwendung eines Sturmbatallions). Enligt dessa anvisningar
skulle anfall ske i kolonn mot de svagaste punkterna i försvaret och efter att
brutit in i fiendens ställning skulle dessa rullas upp genom fortsatt anfall.
Därefter skulle resterande infanteriet framrycka för att rensa och försvara
tagen terräng. Den tyska taktiska konceptet inom ramen för
ställningskrig kan beskrivas i fyra punkter:
1. Artillerieldgivning
med kort men intensiv stormeld mot motståndarens fältbefästningar.
3. Därefter
skickas en andra och eventuell en tredje anfallsvåg bestående av vanligt
infanteri som "städar upp" resten av motståndarens försvar.
Det var på östfronten där stormtruppstaktiken hade
färdigutvecklats och tillämpats i större skala för första gången. Taktiken
byggde på att infiltrera motståndarens försvar genom att med lättrörliga
självförsörjande förband anfalla försvarets svaga punkter och där luckor hade
uppstått efter stormelden. Ett känt namn gällande taktiken är generalen Oskar
von Hutier som var bland de främsta utvecklarna av taktiken och som med
framgång använde sig av stormtrupperna vid anfallet mot Riga i september 1917.
Enligt anvisningarna för anfall i ställningskriget (Der Angriff im Stellungskrieg) som utfärdades i januari 1918 och som
komma att gälla fram till krigsslutet, låg bland annat följande principer till
grund för anfallet: hög utbildningsståndpunkt, god ledning, kraftsamling,
upprätthållandet av tempot och rörelsen samt överraskning.
Spridningsvägen till svenska armén
Den tyska taktiken implementerades
samtidigt av den österrikisk-ungerska armén och senare även av arméerna i
Bulgarien och Osmanska riket. I Sverige kunde generalstaben under perioden
1917-1918 få kännedom om taktiken främst via militärattachéerna i Berlin och
Wien samt via studieresande officerare på både väst och östfronten.
I början av januari 1917 inkom en rapport
till generalstaben från militärattachén i Berlin majoren Nils Adlercreutz angående
utbildning av så kallade stormtrupper. Rapporten byggde på ett samtal
mellan Adlercreutzs assistent löjtnant Qvennerstedt och en tysk officer som
hade varit kommenderad till stormtruppsutbildningen. I rapporten framgick
informationen om utbildningen vid stormskolorna, soldaternas
utrustning och tekniska hjälpmedel samt själva stormningsförfarandet. I
Qvennerstedts PM i rapporten står det bland annat om att:
Så finnas t.ex. kurser för minkastare, granatkastare, kulsprutor m.m och vartill komma skolor för utbildning i stormning, d.v.s. infanteriets närstrid och handgemäng. Utbildningen omfattar handgranatskastning, eldsprutning, gasmasksanvändning m.m.
Samt att:
Av ett kompani som framgår till stormning, äro en till två grupper -8-16 man- avdelade till stormtrupp, för att med handgranater, eldsprutning förbereda den slutliga stormningen som utföres av de efterföljande skyttelinjerna.
Omkring tre månader senare skickade
Adlercreutz även ett omfattande sammandrag av de nya utbildningsanvisningarna
för infanteriet (Ausbildungsvorschrift für die Fusstruppen im Kriege) som
utöver allmänna föreskrifter för anfall och försvar även innehöll särskilda
föreskrifter för ställningskriget. I anvisningarna fanns även bestämmelser för
verksamheten inom en stormbataljon. Vidare i en rapport om de tyska
erfarenheterna från västfronten i juli 1917 beskrev Adlercreutz bland annat
organisation och uppgifter för de särskilda stormbataljonerna som hade
tillkommit vid respektive armé:
Under ställningskriget har det vanligen visat sig nödvändigt att förfoga öfver en särskildt utvald trupp, som väl utbildad för stormning af särskilda delar af den fientliga ställningen, kan utföra enskilda företag, som ledningen önskar.
Förutom rapporter om
stormtrupper kunde generalstaben även ta del av en formell instruktion som
sändes in via militärattachén i Wien ryttmästaren Adolf af Ström. I början på
maj 1917 sände han till generalstaben en kopia av en hemlig instruktion Anleitung
für die Ausbildung der Sturmtruppen som hade blivit utgiven i december
1916. Instruktionen tog upp bland annat infanterianfall mot befästa ställningar
och utbildning av stormpatruller med handgranater och dylikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar