About me

Mitt foto
Stockholm, Sweden
My academic blog with history, primarily military history as the main theme. Please leave a comment that can be relevant and useful for the topic which you find interesting. I am writing in several languages, including English, depending on the theme and the languages of the sources. At the moment I am working as guide at Batteriet Arholma military museum in Stockholm. For further information please contact me on lauvlad89@gmail.com

tisdag 3 januari 2017

Kommentar rörande "Stormaktstiden - Östersjöriket" diskussionen


Nyligen har det skrivits om i media, som i denna artikel i 
Expressen, om Skolverkets benämning av tidsperioden 1500-1700 som framgår i planerna för kurser i historia från 2011. Kritiken har sin utgångspunkt i att Skolverket har ändrat benämningen av tidsperioden från "Stormaktstiden" till "Östersjöriket". I till exempel kursplanen i historia för grundskolan årskurs 4-6 framgår just benämningen Östersjöriket samt punkter som anses vara viktiga för eleverna att gå igenom under undervisningen. 





Att benämningar inom själva historieämnet ändras med tiden är vanligt. Detta kan bero på politiska skäl med koppling till en viss politisk ideologi. Det finns massor med exempel genom historien hur historia som ämne har missbrukats, förvanskats och politiserats. Historieskrivningen i Sovjetunionen är ett vanligt förekommande exempel på sådan utveckling eftersom historieskrivningen styrdes av politiker och kommunistpartiet. Även idag pågår liknande utveckling i Ryssland. 


Förändringar kan också bero på handlingar som inte alls har koppling till en viss politisk ideologi. Initiativ som är opolitiska när andra än politiska aktörer står bakom viljan och intresset att inkludera ny fakta, korrigera och förbättra historieundervisningen. Exempel på det är beskrivningen av amerikanska indianer (formellt heter Native Americans - alltså infödda amerikaner) genom historien som har ändrats bland annat på grund av tidigare felaktigheter inklusive rasistiska föreställningar. 


I grunden är all historieskrivning en efterhandskonstruktion även om historia äger rum "här och nu". Historia är på det sättet mer än vad som har "hänt". Det brukar handla om vad som är "skrivet" om det som har hänt. Även begreppet ”stormakt” är en efterhandskonstruktion som har använts i undervisningen långt efter den berörda tidsperioden. 


Historieskrivningen och hur historia presenteras är beroende av tillgången till källor, öppenheten i samhället, kvaliteten hos forskande institutioner, tillämpningen av vetenskapliga metoder och vilka frågor som "samhället" ställer och som historieforskningen ”förväntas” besvara. Vetenskap , inklusive den formella (exempelvis universitetsbaserade) historieskrivningen handlar i första hand om att arbeta deskriptivt och ”objektivt”, det vill säga beskrivande. Utan värderingar om att det som har hänt var ”bra eller dåligt”.



Det finns samtidigt en invändning att just betrakta historien som mänsklig eller social konstruktion. Ta till exempel Förintelsen som tillkom som vetenskaplig och vardagsbegrepp, och som genom forskningen kunde fullständigare beläggas först efter andra världskriget. Även om historien om Förintelsen är "konstruerad"  så skulle det sända signaler som bland annat låter avhumaniserande. Det finns händelser som påverkat både mindre och större antal människor till en så pass hög emotionell grad som gör det svårt för historieskrivningen att hålla sig neutral eller objektiv till 100%.


Historia brukar alltså väcka känslor. Vilket gör att även en ändring av benämningen av en viss tidsperiod kan orsaka reaktioner. Som ämne har historia i modern tid, från och med 1800-talet, använts av stater och fortfarande används för att legitimera vissa aspekter. I Sverige, precis som på andra håll i Europa, blev historieundervisningen en metod att konstruera den svenska nationen. Historieundervisningen och de tidiga nationalismerna gick hand i hand. 


Benämningen på tidsperioder och händelser har också genom historien berott på hur människor värdemässigt och känslomässigt upplevt en viss händelse eller process. Politik har ofta gjort sig gällande. Ta till exempel uppmärksammandet av Segerdagen mot fascismen den 9 maj i Lettland. Bland stora delar av befolkningen men även i den formella historieskrivningen anses 1940-valet som en period av ockupation från Tysklands och Sovjetunionens sida. Under Sovjetunionens tid fick människor i Lettland lära sig att Lettland var ”befriad” och inte ockuperad. Idag används just begreppet ockupation, även för perioden efter andra världskriget alltså 1946-1991.


Historia är samtidigt en argumenterande vetenskap. Tanken med historieskrivning är inte, som ofta varit fallet med totalitära samhällen, att ändra historieskrivningen "över en natt". Om historia metaforiskt presenteras som ett hus så är historieskrivningen ett arbete att kontinuerligt måla om huset, reparera golvet eller lägga på tapeter men inte att riva ned huset och bygga ett nytt. Ändringar av formella benämningar av en viss avgränsad händelse, process eller tidsperiod måste därmed argumenteras, motiveras och rättfärdigas. I fallet om Skolverkets ändring framgår bland annat följande motivering:


”Innehållet om handel och maktstrider hänger nära samman med innehållet om det svenska och det som traditionellt brukar kallas stormaktstiden. Kunskaper om utbytet runt Östersjön i historisk tid kan ge eleverna perspektiv på det samarbete som äger rum i dag, särskilt kring gränsöverskridande frågor om miljö och migration.”


Vidare framgår det rörande ”svenska Östersjöriket” :

”Innehållet det svenska Östersjöriket samt orsakerna till dess uppkomst handlar om hur och varför Sverige under perioden utökade sitt territorium. Detta var en tid när bergsbruket tog fart och metallproduktionen ökade starkt i Norge och Sverige. Det gav den svenska staten, som tidvis kontrollerade den omfattande handeln runt Östersjön, stora inkomster. Kampen om makten över Östersjön ledde till många och långvariga krig mot andra nationer som också hade intressen i området”


Och att

” Kursplanen har valt att använda begreppet det svenska Östersjöriket istället för det mer välkända begreppet stormaktstiden. Skälet är att ordet stormaktstiden riskerar att begränsa undervisningen till att handla mest om militärhistoria.”


På det sättet har Skolverkets medarbetare motiverat att namnändringen beror på att perioden 1500-1700 i historieundervisningen tidigare handlade om och fokuserade mer på militära aspekter, som krigföring mellan staterna, än på till exempel migration och handel.  Därför borde enligt Skolverket den nya (uppdaterade) historieundervisningen ta upp fler aspekter än de militära för att eleverna ska utifrån historien kunna förstå dagens transnationella (gränsöverskridande) processer  i Östersjön, som miljö och migration. 





Personliga reflexioner

Jag är införstådd med att både formella och informella syn på historien ändras med tiden både av politiska, vetenskapliga och andra skäl. Hur människor ser på och uppfattar historia inom ramen för ett samhälle beror bland annat på vilka erfarenheter och utveckling som har ägt rum inom ramen för till exempel ett land eller en stad samt hur olika händelser, perioder eller processer värderas.

Också själva historieämnet ändras med tiden. Till exempel dagens militärhistoria handlar just om att studera relationer mellan civila och militära aspekter. På det sättet är militärhistoria idag ett civilt ämne men som från början var helt och hållet ett militärt ämne vars grundtanke var att hitta ”recept” på hur krigföring kunde bedrivas. På det sättet har även forskningen och historieundervisningen rörande Sverige och Östersjön genom tiden förändrats till att vara något bättre, precisare och vetenskapligare.


I Skolverkets fall finner jag att namnändringen har relevanta motiveringar samtidigt som jag själv inte är tillräckligt övertygad om att det är en rätt åtgärd.   Bland annat eftersom det samtida Sverige hade handelsutbyte och relationer med andra stater, delar av Europa och världen än Östersjön.  
  

Ur ”europeiskt” perspektiv, alltså utifrån forskningen om stater i 1600-talets Europa kan benämningen ”stormakt” användas för att beskriva samtida Sverige genom att hänvisa till de ekonomiska, territoriella och militära aspekterna. Även om begreppet stormaktstiden kan låta gammaldags för många så hindrar inte namnet i sig att historieundervisningen omfattar större fokus på olika aspekter.




Referenser 

Expressen. Galet av Skolverket att överge stormaktstiden. Publiceringsdatum: 2016-12-29. Nedladdat: 2017-01-03. Webbplats: http://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/galet-av-skolverket-att-overge-stormaktstiden/


Skolverket. Kursplan-Historia Grundskolan. Publiceringsdatum: Okänd. Nedladdat: 2017-01-03. Webbplats: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/historia











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar