Već za vrijeme Drugog svjetskog rata oklopna borbena vozila su
korištena od strane jugoslovenskog partizanskog pokreta. Što se tiče tenkova
korišteni su uglavnom zarobljeni modeli od njemačke i italijanske vojske i modeli
primljeni od strane SAD i SSSR. Među njima su bili američki laki tenk M3 Stuart
i sovjetski srednji tenk T-34-85. Za više informacija o oklopnim borbenim
vozilima korištenih u sastavu NOV-a preporučujem knjigu Tito’s
partisans 1941-1945 u izdanju od strane Osprey Publishing.
M3 Stuart.
Tokom početka Drugog svjetskog rata Stuart je bio jedan od osnovnih tenkova u
američkoj kopnenoj vojsci. Kako je razvoj tenkova postao dinamičniji tokom rata
Stuart je kroz vrijeme sve manje postajao relevantan za borbu sa drugim
tenkovima. Vremenom je sve više korišten za druge zadatke kao na primjer za
izviđanje iako je zadržao borbenu ulogu u borbama protiv japanske vojske.
Jedan dio
jugoslovenskih Stuarta bili su modifikovani za druge svrhe. Ovaj Stuart je bio
modifikovan u samohodni protivavionski četvorocjevni top , njemački model Flak
38 kalibra 20 mm.
Ovaj Stuart predstavljao je modifikaciju u samohodni
protivtenkovski top kalibra 75 mm, njemački model PaK 40. Iza njega se vidi
obični Stuart sa topom kalibra 37 mm.
Za više slika o oklopnim borbenim vozilima korištenim u JNA preporučujem slike iz vojnog muzeja u Pivki u Sloveniji.
Sovjetski Savez je nastavio da snabdjeva
Jugoslaviju sa vojonom opremom sve do 1948 godine. Takozvana kriza ”informbiroa”
je značila prekid diplomatiskih odnosa između država a također za Jugoslaviju
je to značilo da snabdjevanje vojom opremom je bilo onemogućeno ne samo od
strane država koje su pripadale zapadnom bloku već i od strane onih koje su
pripadale istočnom.
Prema
mišljenjima mnogih tenkovskih eksperata tenk T-34 se smatra najboljim iz
vremena Drugog svjetskog rata. Tenk se proizvodio u masovnoj produkciji i
dostavljan je Jugoslaviji u periodu od 1944 do 1945 godine. Donja i gornja
fotografija prikazuju vojnike i oficire iz tenkovskih jednica tokom obuke
najvjerovatnije tokom kraja 40-ih i početkom 50-ih godina.
Vrijedno je spomenuti da su tenkovi modela T-34-85 zadržani u
organizaciji JNA tokom cijelog perioda Hladnog rata. Taj slučaj
je jedan od primjera koncepta
”totalne odbrane” što je značilo da bi u slučaju rata JNA koristila i
zastarjelu opremu. Tenk T-35-85 prikazan na fotografiji je bio teško oštećen
nakon što je naglo skrenuo sa puta tokom rata u Hrvatskoj 1991 godine.
Nova politička situacija dovela je do mišljenja da Jugoslavija
treba da proizvodi svoje tenkove. Što se tiče vatrene moći, zaštite i kretanja
T-34-85 je bio najbolji tenk u organizaciji JNA. Zbog toga razloga je T-34
postao inspiracija za projekat pod imenom ”Teški Tenk Vozilo”. Kasnije je taj
projektni tenk nazvan A-1. Interesantno je da se porjekat zvao ”teški tenk” s
obzirom na da A-1 nije bio konstruisan kao prilično teža verzija T-34. Težina
A-1 bila je za samo dve tone teža nego od T-34-85.
Najveća razlika između A-1 i T-34 bila je u kupoli , pošto je A-1 imao težu
kupolu. Među manjim razlikama bile su korištenje njemačke optike TZF umjesto
sovjetske TS-15 i uvođenje britanske radio-stanice SET-18WF. Top A-1 bio je po
formi drugačiji ali kalibar je bio i dalje 85 mm.
A-1 prikazan tokom vojne parade u Beogradu 9.maja 1950. Na donjoj
fotografiji natpis : ”Svojim snagama
tehniku armiji”.
”Jugoslovenski
T-34” bio je proizveden u svega 5 primjera. Svi su nakon nekog vremena
prebačeni u Banja Luku gdje su korišteni za obuku u tenkovskoj školi. Projekat ”teški
tenk” koji je bio rezultat političke krize nakon kratkog vremena zaustavljen je
zbog novih političkih dešavanja. Početkom 50-ih godina Titov režim se počeo politički
orijentisati i prema državama zapadnog bloka
istovremeno kada je SAD-u bilo u interesu imati partnera na Balkanu. U
vezi sa time vojna oprema je počela da stiže iz SAD-a uključujući i savremeni
moderni tenk M-47 Paton sa topom kalibra 90mm. Patton je predstavljao novu generacjiu
tenkova što je značilo da T-34-85 u tom trenutku već bio zaostao u odnosu sa
njim. Na kraju je generalštab JNA zaključio da tenk A-1 nije podoban za zahtjve
hadnog rata i projekat je obustavljen. Danas jedini primjerak A-1 moće se naći
u vojnom muzeju u Beogradu.
M47 Patton u službi JNA.
Izvori
Yandex.ru
https://fotki.yandex.ru/users/mr-grischin2009/album/210855/
Vuksic Velimir Tito’s partisans 1941-1945
Fotografije su skinute sa
Flickr i Yandex
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar